Aktuellt datum och tid: 22 maj 2012, 06:57

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: val av färg?
InläggPostat: 7 februari 2011, 12:17 

Tjena alla!

Jag är sprillans ny, jag har beställt en airbrush med kompressor, men grejjerna har inte kommit ännu... dock så fullkomligt sprutar det ut idéer på saker jag vill måla, det ska bli en spännande ny värld att utforska.

men som alltid när man är ny så har man frågor, min första fråga är: vilken färg ska man använda?

jag sprang förbi hbbex och köpte färg där, på flaskan står det att den är "optimerad" för lexan karosser, men att den funkar bra på plast, keramik, metall och glas osv...

men om jag vill måla på textiler och skor, ska jag köpa vanlig textilfärg då ?

Ge gärna tips på bra (helst inte galet dyr och färdigblandad) färg för olika ändamål.

Vidare, hur gör ni när man har målat en färg och ska gå vidare och måla en annan, häller man tillbaka färgen i behållaren eller är den kasserad?

tacksam för svar

/Jocke

Inläggsrubrik: Re: val av färg?
InläggPostat: 1 april 2011, 20:04 

nu har jag faktiskt aldrig använt en riktig airbrush.

jag har dock målat på papp, plast, metall, frigolit, trä, kakel m.m och alltid använt vallejo eller gws färger. har någon form av tub färger hemma med som jag mixar med ibland.

färger som jag blandat ut eller blandat till själv förvarar jag i urtvättade märkta gamla färgburkar. du vet ju aldrig när en konstig nyans behövs nästa gång!

InläggPostat: 1 april 2011, 22:37 
Användarvisningsbild

välkommen,,airbrush är en värld för sig,,,
det går inte att använda vilka färger som helst,,,de skall vara utformade för airbrush,,,,det vill säga finare pigment,,
för textil,,så finns det ett märke Createx,,som du målar/sprayar å hettar upp.(måla ,stryk,,eller använd värme pistol.)det finns andra allternativ men dessa är det enklaste,,,

inga av färgerna inom airbrush innehåller härdare så man kan hälla tillbaka
innehållet,,vatten,,eller acryl...

InläggPostat: 2 april 2011, 10:59 
Användarvisningsbild

jokke skrev:
Tjena alla!

Jag är sprillans ny, jag har beställt en airbrush med kompressor, men grejjerna har inte kommit ännu... dock så fullkomligt sprutar det ut idéer på saker jag vill måla, det ska bli en spännande ny värld att utforska.

men som alltid när man är ny så har man frågor, min första fråga är: vilken färg ska man använda?

jag sprang förbi hbbex och köpte färg där, på flaskan står det att den är "optimerad" för lexan karosser, men att den funkar bra på plast, keramik, metall och glas osv...

men om jag vill måla på textiler och skor, ska jag köpa vanlig textilfärg då ?

Ge gärna tips på bra (helst inte galet dyr och färdigblandad) färg för olika ändamål.

Vidare, hur gör ni när man har målat en färg och ska gå vidare och måla en annan, häller man tillbaka färgen i behållaren eller är den kasserad?

tacksam för svar

/Jocke

i längden tror jag du tjänar på att köpa ordentlig AB färg, jag började med Com-art..
Skall nu gå över till Wicked, köpte ett gäng flaskor från england, kostade ca 380kr inkl frakt. 8 flaskor, enligt hemsidan kan man måla på tyg med den men det har jag inte testat ännu.

Annars har Createx en textil AB färg på daveartshops sida från sverige.

Angående att hälla tillbaka färg, jag har aldrig gjort det, jag häller hellre i en liten gnutta färg i taget och fyller på med mera för att slippa kladda tillbaka färgen om det blir över, då fyller jag hellre på mer i ABn ist'ället.

Lycka till! :smt039

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]