Aktuellt datum och tid: 22 maj 2012, 06:38

Sida 1 av 1 [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: avvisa"träningsjobb"
InläggPostat: 9 februari 2012, 19:08 

får ju massa förfrågningar av polare o släktingar som gärna vill att man "övar" på en kåpa-hjälm-huv etc ..
hur fan kan man säga till dessa att man tar betalt för att måla ?
jovisst dom vill ju betala färg o sånt .. 5 ml färg för airbrushen samt 3 dl klarlack e väl vad som går ..
jag gör jobbet , jag står för om det blir bra eller dåligt , jag bär hem färgen, jag ligger ute med pengar för att ha färg på hyllan , jag hyr en lokal , jag har lagt ut runt 30 000 på att iordningställa lokalen , jag har byggt lackbox mm..
nu e jag inget proffs på airbrush men jag klarar av att ljuga ihop en hel del som ser helt ok ut ..
hur kan man säga på ett litet "finare" sätt att jag övar på träskivor , dörrar .. ja allt jag kommer över o kladda på men inte på folks grejer ...

detta slog mig väldigt tydligt häromdagen när en polare ringde o sa att han har en jänkebil som jag typ SKA öva o airbrusha en sydstatsflagga på huven ...

Inläggsrubrik: Re: avvisa"träningsjobb"
InläggPostat: 9 februari 2012, 20:21 
V.I.P

Är det en polare som är något att ha så behöver du inte säga det på ett fint sätt.
men du kan ju säga det du skre ovan "jag övar på träskivor , dörrar .. ja allt jag kommer över o kladda på men inte på folks grejer"
den stora anledningen till detta är att det som i tidigare trådar skrivits att det kommer en dag då det innebär ett förlorat jobb eller en kund som inte vill betala de pengar du vill ha eftersom resultated inte blev bättre än den flaggan du gav bort ;)

InläggPostat: 9 februari 2012, 20:25 

helt riktigt ! ska dra till med det nästan gång nån vill ha nått som jag kan öva på ! tack

InläggPostat: 9 februari 2012, 20:52 
Användarvisningsbild

de enda jag gör gratis jobb till är mig själv :D å familjen
man måste stå på sig,,
börjar du med att göra sådana jobb så blir du bara utnyttjad.
jag tycker det är ganska fult av dem också,,de borde väll förstå att din tid också kostar

tycker det är helt okay å säga ,,, tyvärr jag övar inte på andras saker,,men för xxxx kr kan jag måla det åt dig.
så sa jag i början,,

InläggPostat: 9 februari 2012, 20:54 
V.I.P
Användarvisningsbild

Övar gör man hela livet.. !
Tror alla här har fått den frågan nån gång.
Dra till med ett vettigt pris för dig,tim färgkost osv.

Är man för billig så tror folk att det är ngt fuffens är man dyr så ska man ha ett namn.
Gäller att hitta en balans där i mellan.

Visst är det lite mängd färg o så vidare men sen har du allt runt omkring.
tejp,maskpapper, cellulosa,grundfärg,slippapper, listan kan bli lång.

Så be polarn att köpa ut allt det du behöver för att göra jobbet sen kan du göra jobbet gratis om han fortfarande är intresserad :)
Att öva eller (gör ngt snabbt,lätt) kan leda till det tbjerke va inne på,

InläggPostat: 9 februari 2012, 21:03 
Användarvisningsbild

Eller du säger att du har redan gjord din gratis kvot för den här månaden... Om du behöver säga på fint sätt, annars det är bara förklara precis som det är att det är sätt att tjäna pengar på som betalar av alla investeringar och bör ge "bröd på bordet och gärna med smör".

Bild

Uploaded with ImageShack.us

InläggPostat: 10 februari 2012, 10:50 
Användarvisningsbild

Jag känner en som är slöjdlärare och som hjälpte en kompis/billackerare med några timmar gratis snickerier men som i sin tur fick betala när han sen behövde hjälp med en lackering.Man bör ju tänka sig för innan man gör sitt val.

InläggPostat: 10 februari 2012, 11:27 
Moderator
Användarvisningsbild

Ta betalt.. eller går det byta tjänster ? Man kan ju byta tjänster om man nu behöver hjälp med något..
Men man lär ju värdera va man tycker är rimligt.. golden beskriver hur billackeraren bytte några timmars snickeri mot (vad jag förstod) en hel-lack bil/mc & det kanske inte är värt
för vissa.... men för vissa kanske det är det.

Byta tjänster i all ära men cash is still king ! :)

InläggPostat: 10 februari 2012, 13:15 

Jepp cash is king numera:) trevlig helg på er alla! Ska bo i boxen i helgen o lacka om min hoj! Kommer bilder under veckan

InläggPostat: 10 februari 2012, 13:38 
Användarvisningsbild

easos skrev:
Ta betalt.. eller går det byta tjänster ? Man kan ju byta tjänster om man nu behöver hjälp med något..
Men man lär ju värdera va man tycker är rimligt.. golden beskriver hur billackeraren bytte några timmars snickeri mot (vad jag förstod) en hel-lack bil/mc & det kanske inte är värt
för vissa.... men för vissa kanske det är det.

Byta tjänster i all ära men cash is still king ! :)

Kanske var otydlig där. Slöjdarn jobbade först gratis och sen fick betala när han behövde "hjälp" av lackerarn .
Här är det så att man betalar/tar betalt för vissa tjänster medans andra tjänster förväntas vara gratis.

InläggPostat: 10 februari 2012, 15:19 
Användarvisningsbild

För mej så är målandet bara en hobby o då målar jag bara det som är kul och oftast till dom jag känner
så då brukar priset inte så högt, sen tycker jag inte att jag kan leverera den kvaliten som krävs för att kunna
ta mellan 400-500 kr/tim.
Så ska man ta bra betalt så gäller det att kunna leverera kvalitet.

InläggPostat: 10 februari 2012, 15:41 

nej jag tänker väl lite som du ang priset men att man iaf tar betalt o inte går back i det närmaste !
dom jobb jag gjort har varit fast pris på o jag har varit billig men inte tokbillig. jag gör upp med kunden om vad dom vill ha .. känner jag att jag fixar "motivet" så säger jag x antal kronor ... sen om det tar mig en timma eller hela helgen skiter jag i..jag e billig då jag e hyfsat nybörjare fortfarande ..
vill alltid leverera ett bra jobb vare sig jag går back eller inte ..
lackade en taklucka för fast pris o den gick det fanimej troll i så den hamnade nog nästan hela pengen jag fick till färg .. men men .. nästa gör man lite större vinst .. det e så det är

InläggPostat: 10 februari 2012, 17:24 
Användarvisningsbild

Jag har haft samma problem släkt vill att man alltid ska ställa upp en del betalar inte ens för färg.

Det du kan göra är att fråga vad deras budget är fråga dem när dem vill ha det klart - utifrån det kan du säga hur det kommer se ut = en sträckgubbe
du kan säga att du har annat jobb inne och kan inte ta deras jobb just nu - men då förskjuter du bara det

va ärlig och stå på dig släkt o vänner är ruktiga blodsugare kolla om dem kan utnyttjas, ut o ät med dem o låt dem bjuda på käk - vid kassan kan du alltid säga - sjyst brorsan du bjuder eller hur o se hur dem reagerar :) dem snåljåparna

InläggPostat: 10 februari 2012, 19:09 
Användarvisningsbild

Det som är värst det är någon frågar tex. Kan du lacka om min hjälm för den är lite ful och sliten det är inte så noga hur det blir bara bara det blir snyggare än innan. Är det inte så noga då kan dom gott göra det själv.

InläggPostat: 28 februari 2012, 18:59 

Hej hopp ett bra tag sen man var här:)

Jag tar alltid betalt på så vis att dom får betala för materialet och lite timmme,typ ska jag ha blå ,grön o gul så får dom betala för hela burkar och maskeringsmaterial eller va som nu går åt för då får jag färg och material att leka med själv:)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 15 inlägg ]