Aktuellt datum och tid: 20 maj 2012, 10:13

Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: måla t-shirts, hur hindra färgen från att komma på ryggen?
InläggPostat: 25 maj 2011, 08:23 

tjena alla,

efter ett antal övningar på papper är jag sugen på att testa på t-shirts och skor...

men jag undrar, hur gör ni för att se till så att färgen ifrån framsidan på en t-shirt inte sprider sig till baksidan?

räcker det med en kartongbit a la flyttkarting eller ska man investera i någon träbit eller liknande?

/Jocke

Inläggsrubrik: Re: måla t-shirts, hur hindra färgen från att komma på rygge
InläggPostat: 25 maj 2011, 08:55 
Användarvisningsbild

jokke skrev:
tjena alla,

efter ett antal övningar på papper är jag sugen på att testa på t-shirts och skor...

men jag undrar, hur gör ni för att se till så att färgen ifrån framsidan på en t-shirt inte sprider sig till baksidan?

räcker det med en kartongbit a la flyttkarting eller ska man investera i någon träbit eller liknande?

/Jocke

själv har jag en 8mm masonit skiva som jag klätt med ett gammalt lakan som jag trär över t-shirten på
själva lakanet som är på stiftat(stiftat på baksidan av skivan)är mer till för att suga åt sig färgen som tränger igenom t-shirten
tänkte att har jag bara maonit ytan så kan eventuell färg kleta på insidan när jag fixerar färgen med stryckjärnet
(jag har bakplåts papper mellan strykjärnet och målningen)

InläggPostat: 25 maj 2011, 09:09 

tack för informationen, och det snabba svaret! =)

InläggPostat: 25 maj 2011, 14:43 
Användarvisningsbild

Devadede, nu när vi är inne på temat t-shirts :) vilka färger anv du, tillsäter du nåt extra bindemedel i färgen och ur länge stryker du.

InläggPostat: 25 maj 2011, 19:13 
Användarvisningsbild

dg-art.se skrev:
Devadede, nu när vi är inne på temat t-shirts :) vilka färger anv du, tillsäter du nåt extra bindemedel i färgen och ur länge stryker du.

Jag använder Golden Fluid Acrylics detta är en färg som man måste blanda med Golden airbrushmedium 1:1
för att få den sprutbar, Så köper man en 30 ml flaska så får man 60ml när man mixat den,,
fast jag blandar bara halv flaskor,,den håller längre oblandad,har flaskor som stått 2 år utan påverkan på hållbarheten.
för att få mer Tvättäkthet så använder jag Golden GAC 900 som jag sprayar över målningen
låter torka några minuter innan jag stryker.strykjärnet inställt på bomull kör ca 2-3min (vid slutförande)
Gac 900 brukar jag även droppa i färgen när jag målar ,,stryker ganska ofta Gac 900 gör att man trycker ned textil nopprorna
så ytan blir slät,,,den gör också att tyget/målningen känns mjuk ,,inte som en pressad plast dekal..
man känner knappast att tröjan är målad när man stryker handen över.

så det man behöver är
Golden fluid acrylics.(färger) Finns hos Målar-lisa & Masters Artistmaterial AB i stockholm
Golden airbrushmedium
golden GAC 900.

InläggPostat: 25 maj 2011, 20:05 
Användarvisningsbild

Hur mycket GAC 900 anv du i själva din mix. och anv du det innan du målar för att pressa ner noppor eller bara efteråt.
håller färgerna bra?

InläggPostat: 25 maj 2011, 22:03 
Användarvisningsbild

dg-art.se skrev:
Hur mycket GAC 900 anv du i själva din mix. och anv du det innan du målar för att pressa ner noppor eller bara efteråt.
håller färgerna bra?

man kan spraya en "grund" med Gac 900 om man vill och hetta upp det, sedan måla,tex på Jeans jackor
där det är olika nyanser i trådarna på tyget och dessa absorberar färgen något olika,då kan det vara bra att få en yta som där färgen täcker lika
jag häller bara i några droppar (i färg koppen),,för mycket,, så blir färgen för tunn,
man kan nyttja det hur man vill spraya på efter varje färglager om man vill,,,tar lite mer tid dock eftersom den bör vara torr när du lägger nästa färg på,,= låta luft torka en stund, stryka..
har t-shirts som jag målat för några årsedan som håller än och de är ganska hårt tvättade,,,de följer med all annan tvätt
frugan tar ingen notis,he,he, jag ser bara till att de är utoin när jag lägger dem i tvättkorgen.
men en tröja som handtvättas som man skall,, i ljummet vatten å milt tvättmedel och hängtorkas håller nog tills textilen faller sönder.

"GAC 900 Acrylic
A liquid acrylic polymer emulsion which when heat-set offers a very soft hand and laundering stability. This product is most useful to artists painting on clothing. GAC 900 can be blended with various acrylic colors to produce fabric paints that can be airbrush, hand brush or screen applied."

Jag använder även denna färg till skinnjackor då byter man ut Gac 900 mot Airbrush transparent extender
den sprayar man över som en klarlack ,,men den bibehåller skinnets naturliga utseende den blir ej blankt
utan skyddar färgen mot yttre element och slitage.

InläggPostat: 25 maj 2011, 23:56 
Användarvisningsbild

Anv du GAC 900 som ett avslutande skyddslager som avslutning med eller?
Transparant extender är det också Golden färg.

kan du beskriva processen när du målar på läder? Hur anv du GAC 900, börjar avslutar?

InläggPostat: 26 maj 2011, 09:00 
Användarvisningsbild

dg-art.se skrev:
Anv du GAC 900 som ett avslutande skyddslager som avslutning med eller?
Transparant extender är det också Golden färg.

kan du beskriva processen när du målar på läder? Hur anv du GAC 900, börjar avslutar?

Transparent extender är en färglös vätska Också Golden tillverkat.www.goldenpaints.com där kan du läsa mer om deras produkter
de har lösningar till det mesta inom måleri.

skinnjackor är enklare än t-shirts
där tvättar jag rent ytan med en blandning med vatten å t-sprit,,ren t-sprit blir för stark tar bort färgningen i skinnet
blir fult ,,så där får man vara försiktig.
när detta är gjort så kan man måla,,då är det Golden Fluid acrylics och Transparent extender som används.
om man vill kan man tillsätta Transparent extender i färgen också,,det hjälper till att för hindra tipdry också..
eller så målar man bara med färgen,torkar/värmer färgen med värme pistol,,håll ena handen bredvid där du blåser
då är det ingen risk du bränner ytan,,,,sedan sprayar du bara transparent extender över som en top coat,,
å låter det torka,,,

Ja Gac 900 används som ett avslutande lager på Textil,,,ej skinn å andra icke sugande material.

InläggPostat: 26 maj 2011, 22:41 
Användarvisningsbild

ok, men de flaskor jag har hemma heter Golden airbrush colors är inte det samma som fluid acrylics?

InläggPostat: 27 maj 2011, 09:02 
Användarvisningsbild

dg-art.se skrev:
ok, men de flaskor jag har hemma heter Golden airbrush colors är inte det samma som fluid acrylics?

Nej,,det är det vanligaste misstaget att man förväxlar Golden fluid acrylics och golden airbrushcolors.
det är samma tillverkare,,
Golden Airbrushcolors är en färdig färg att spruta direkt från flaska..= tunnfärg .den är till fördel för målning på hårda ytor
ja allt utom Textil,,,,MEN det går att använda till t-shirts men ej så hållfast/tvätt äkta har ej samma sammansättning som Fluids

Golden fluid acrylics är rent pigment kan man säga där du måste tillsätta ett medium för att tunna ut föratt göra den spraybar
den är till alla typer av underlag, papper ,textil,canvas,skin/läder,,,,,,MEN inte motivlack på plåt ,,bilar,,mc ,,,det går men färgen är relativt tjock så den vill skinna sig på plåt

det är därför jag använder Golden Fluid acrylics för den har så många användnings områden.
och det finns många medium/tillsattser för att ändra dess egenskaper,du kan göra den långsamt torkande när du målar med pensel
så den får nästan samma känsla som oljefärg,,,m,m..

InläggPostat: 28 maj 2011, 00:24 
Användarvisningsbild

tackar för alla dem tipsen :), måste ta o prova dem så fort mitt lager med createx och textil färger är slut :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ]