Aktuellt datum och tid: 20 maj 2012, 09:30

Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hjälpa en nybörjare med lite förslag?
InläggPostat: 17 oktober 2011, 23:40 

tänkte precis ta och testa detta med AB, tänkte köpa en spruta på biltema. de hade en som tydligen va rätt okej för en nybörjare, har en kompressor i garaget. vist det är en som lever om men känns inte så värt att köpa ny kompressor om detta inte är nått för mig så den får duga så länge.

men frågan är vad ska man ha för färg? samt vart köper man den billigt?
hittade till umeå bilfärg men finns det nått annat ställe ni kan rekomendera?

sen vad ska man börja testa på? papper? eller ta nån gammal huv och leka på?

hoppas ni kan hjälpa mig lite med förslag och tips.

Inläggsrubrik: Re: hjälpa en nybörjare med lite förslag?
InläggPostat: 18 oktober 2011, 15:29 

HEJ!! Rek att ni köper en spruta av mer kvalitet, jag rek Iwata Revolution HP-CR eller Eclipse HP-CS som bra nybörjar sprutor..

om ni inte vill fortsätta så kan ni alltid sälja den till någon annan, och därav få det mesta av pengarna tillbaks...färg är lite beroende på vad ni vill börja måla på? Papper funkar COM art okey, annars rek jag Createx Wicked Colors, funkar på det mesta, papper/plåt/thirts mm, Tess här på forumet säljer bla E´tac mm

Papper är väl ett bra alternativ att börja på, papper kan man byta ut =).. sen skulle jag gå på andra material....
Lycka till...

InläggPostat: 18 oktober 2011, 17:00 

kan rekomendera biltema eller julasprutan med överliggande kopp ! .. se till att ha en tryckregulator till kompressorn bara .
färg kan du säkert gå till en billackare o köpa några skvättar med grundfärgerna . alt har lackman kit med vattenbaserade comart färger..
inga höjdarfärger men en kit för 250-300 kr .. kan ju köpa lösa flaskor oxå med svart/vit .
tycker att skall du prova om ab e nått för dig så köp en biltemaspruta .. e det skit så loosar du typ 300 kr på den sprutan men du loosar mer än 300 om du köper en dyr spruta .. visst en dyr spruta ÄR bättre men man kommer vääääldigt långt med biltemas spruta

InläggPostat: 18 oktober 2011, 23:02 
Användarvisningsbild

håller inte med om att du kommer särskilt långt med biltemas spruta.. den svagaste länken bör alltid vara du själv anser jag.. bra material och bra färg.. annars får du aldrig en ärlig chans över huvud taget .. mitt tycke

InläggPostat: 19 oktober 2011, 08:35 

Håller med om att du inte kommer långt med en billig spruta. Har själv gått den vägen. du kommer tycks det är så mycke roligare att hålla pino med en bra spruta. När jag körde biltema gick den mästra tiden åt å göra rent den pluss att jag mest tyckte att den spurtade hur mycke rent man än gjorde.bättre å lägga den tiden på och försöka lära sig å måla.

Mitt tycke lycka till

Mvh. Jonas

InläggPostat: 19 oktober 2011, 08:59 
Användarvisningsbild

tror de flesta har börjat med jula eller biltema ab'n ..även jag för 14 årsedan
och det klart att ab'n påverkar men det är ju inte ab'n som målar själv,,,det är handen bakom som avgör
Färgen är nog mer betydelse full tycker jag ,, tror comart skulle funka bra i biltemasprutan den är tunn ,,

du kan köpa transparant bensinslang på mekonomen(2meter) å snabbkoppling till kompressorn..då kan du byta ut den tunna plast slangen som följer med,,du måste dock använda anslutningen till airbrushen,,

InläggPostat: 19 oktober 2011, 18:18 
Användarvisningsbild

Köp 2 sprutor(eller fler) varav den ena kan vara en lågprisare så slipper du ledsna på alla rengöringar när du växlar mellan olika färger som inte kan blandas med varann ."Från en som aldrig lämnat Biltema /Jula stadiet".

InläggPostat: 20 oktober 2011, 23:07 
Användarvisningsbild

som mehtola skrev.. köper du en iwata eclipse för en 1500 spänn kan du ju förmodligen få en tusing för den om du ledsnar.. då har du förlorat 500 pissetassar istället för biltemas 300.. ingen större skillnad.. och chansen att du ledsnar är enormt stor med biltemas picka..
det är lättare att som erfaren airbrushare använda dåligt material då du vet hur du ska gå till väga om det krånglar.. sen är det i och för sig aldrig krångelfritt med airbrush.
jag hade en biltema pistol i början, på den satt det en ställskruv vid triggern vilken man kunde förinställa nålens position så att det sen bara skulle räcka med att trycka på triggern var det väl menat.. problemet är ju att man alltid ska ge luft innan man ger färg.. vilket visar på hur stor koll tillverkaren av dessa pistoler har

InläggPostat: 21 oktober 2011, 00:14 
Användarvisningsbild

Glasskiva bara att skölja av och börja om och om du vill göra det mer avancerat så målar smådetaljer först och sen bakgrunden, vänd på glasskivan och vips har du en tavla bara att rama in . Airbrushpapper. Skrivar fotopapper. Nästan allt går att måla på.

InläggPostat: 10 december 2011, 11:56 

Jag skulle säga iwata endast.
Du kommer inte bli besviken.

InläggPostat: 15 december 2011, 19:07 
Användarvisningsbild

Själv körde jag med Badger single action i början, det var en mexare (Ramon Ramos) som introducerade mej för
double action 1980 i Los Angeles. Sen blev det mycket roligare, men jag har hela tiden använt kända märken så
ta du och köp en bra spruta och trivs med vad du håller på med. En billig kan man ha som komplement för fyllnadsmålning

InläggPostat: 26 december 2011, 23:04 
V.I.P
Användarvisningsbild

Airbrush
Om priset på en Iwata är ett problem, så kan jag rekommendera att importera.
Det gynnar tyvärr inte svenska handlare att importera, men det är ju bättre än att du köper nå skräp.
Jag importerade min HP-CH från England vilket är tullfritt så som resten av EU.
När allting var betalat spruta+frakt så landade jag på 1000 kr under priset i Sverige.
Dessutom hade jag den hemma redan efter 2-3 dagar.

Som airbrush kan jag rekommendera en Iwata HP-CS,
den fixar de flesta färgerna och är en bra allround spruta.
Samma som många av världseliten har som "arbetshästar".
Finns på Ebay UK för runt 1000kr ink frakt om du letar lite.

Färg
Bra färg är verkligen att rekommendera!
Kan rekommendera Etac. Värt varenda kr.
I princip ingen tipdry alls, jämn och fin färg och den räcker super länge.
Priset är helt ok också. Typ 70 kr flaskan + frakt.
Köper du ett grundset med 4-5 färger kan du blanda vilka kulörer du vill.

Med bra verktyg så kommer du att ha enormt mycket roligare.
Framför allt så besparar du dig slitandet i håret, frustrationen och undran
varför i hela världen du inte lyckas måla som i guiderna du kollar...

Övrig utrustning:
Du behöver en vattenavskiljare och en tryckregulator också.
Vattenavskiljaren tar bort eventuellt vatten eller oljerester i luften från kompressorn (om du inte har en oljefri kompressor dvs).
Och tryckregulatorn gör så att du får ner trycket till lagom nivå, en del kompressorer har tryckregulator inbyggd.

Sen kan jag rekommendera en skalpell till att skära ut mallar m.m.
En trasa att torka ur din AB med, rengöringsmedel för AB,
en tom flaska att spraya slask i, en flaska med vatten så att du kan göra rent din AB,
maskeringstejp och slutligen ett staffli att sätta upp det du målar på.
Ska du måla på papper kan du sätta en papp eller plåtskiva bakom pappret så blir det stabilt och bra.

InläggPostat: 27 december 2011, 12:55 
Användarvisningsbild

Hej!
Du har ju fått så mycket assistans nu så jag knappast kan tillföra något....men i alla fall

Duane Lee har den mest prisvärda lösningen ;)...så började jag med...

men som lite service till alla oss som älskar Etac så finns den nu i min webbshop i sverige,länk nedan ;)

Etac är perfekt som nybörjarfärg. Private Stock är väldigt universal. Funkar på allt.
Du kör den direkt ur flaskan,,,eller blandar i lite vatten. Om du vill ha den supertunn som en candy köper du till reducer.

Transparenta är lättast att arbeta med i början :) Köp en svart och en vit o testa lite du.

Jag ska testa en ny färg i veckan som heter Trident också....Tar in den till webbshopen om den är bra ;) Har bara sånt jag själv arbetar med i shopen.
Lovar att slänga upp testresultatet här på forumet

Det absolut bästa med Iwata måste trots allt vara att man kan få tag i varenda liten reservdel man slarvar bort eller gör sönder....hi hi....

Köp Auto air sealer och ha som grund på plast. Finns bla hos umeå bilfärg och Joe design.

Lycka till!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ]